«چهار»
این کتاب همانطور که در زیر عنوان اصلی خود نوشته «دی ان اِی پنهان» به عملکرد و اتفاقات پشت صحنه و به طور کلی سازوکار چهار غول دنیای مجازی آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل میپردازد. از دسترسی بسیار زیاد فیسبوک به دادهها میگوید و پلتفرم بودن آن. از اثر آمازون روی از بین رفتن مشاغل و خردهفروشیهای کوچک و کم کم جایگزین شدن ربات به جای انسان و آسیب به قشرهای متوسط رو به پایین جامعه.
از رب النوع بودن گوگل میگوید که همه چیز ما را با جستوجوهایمان میداند و اینکه اگر بخواهید یک سایت را با کشاندنش به رتبههایی پایین در نتایج جست وجو به سادگی زمین میزند.
از اپل میگوید که با برانگیخته کردن عواطف و ایجاد این حس که هر کسی آیفون دارد یا محصولات اپل را یک ژن خوب است و افراد جامعه ناخواسته احساس میکنند که با خرید محصولات آیفون اثر مثبت بر دیگران دارند، حال آنکه محصولات دیگر همانند تلفنهای همراه اندروید قابلیت خوبی دارند، اما تجملگرایی و لوکس بودن چیزی است که اپل با آن توانسته با وجود داشتن سهم کوچکی از بازار، سودهای کلانی را از آن خود کند.
این کتاب را به دوستان اهل رسانه، به کسبوکارهای نوپا، به کسانی که علاقهمند به دنیای مجازی و اتفاقات آن هستند و کسانی که میخواهند بدانند آینده کسبوکارها کجا میرود، پیشنهاد میکنم. در این کتاب میبینید چطور اطلاعاتی که ما خودمان منتشر میکنیم، آنالیز شده آن را به ما میفروشند یا از آن چه استفادههای اقتصادی دیگر که نمیکنند. خواندن این کتاب در نوع نگاه شما به همین اینستاگرام هم میتواند تغییر کند.
این کتاب 11 فصل دارد و پس از معرفی هر یک از این شرکتها، لازمههای ماندن یک شرکت در رقابت با این غولها را بیان میکند و در نهایت برای خود ما حرفهایی دارد. این کتاب 342 صفحه است از نشر کوله پشتی و ترجمه آقای گازر