نشانِ راه

قلم‌نوشت‌های یک مهندس مواد

قلم‌نوشت‌های یک مهندس مواد

نشانِ راه

نشان را علامت و نشانه معنا کرده‌اند. در اینجا نشان‌های راه زندگی در پیچ و تاب‌ها بیان می‌شود. آن نشان‌هایی که حافظ به زیبایی گفت:
از امتحان تو ایام را غرض آن است / که از صفای ریاضت دلت نشان گیرد

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

همه ما خواه یا ناخواه به یک شخص یا موضوع یا کار #علاقه بسیار زیادی داریم و به نوعی آن فرد یا موضوع برای ما تبدیل به #عشق می‌شود. از دست دادن این عشق می‌تواند در افراد منجر به شکست عشقی شود. این از دست دادن می‌تواند به نوعی قطع رابطه، فوت فرد و... باشد. در واقع به تعبیری که دیگر با آن فرد ارتباط موثر و سالم را وجود ندارد. این از دست دادن عوارض روحی و جسمانی به دنبال دارد که می‌تواند آسیب زننده باشد. 
به تعبیر خود نویسنده: «#شکست_عشقی را می‌توان نوعی فشار و استرس روانی دانست که به بروز مشکلات هیجانی شدید و طولانی منجر می‌شود، عملکرد فرد را در حوزه‌های مهم زندگی مختل می‌کند و باعث کاهش کیفیت زندگی او می‌شود»

 


این کتاب که نویسنده آن یک روانپزشک حاذق است، به جای اختلال افسردگی و ... عنوان #سندرم_ضربه_عشقی را استفاده می‌کند. در ابتدا مفهوم شکست عشقی، انواع سندرم های ضربه عشقی را شرح می‌دهد. در ادامه به انواع آسیب‌ها و رفتارهای افراد در اثر این مسئله می‌پردازد. در فصل هایی به رابطه‌هایی که ممکن است شما در آن دچار ضربه عشقی شوید اشاره کرده، راه‌های خودیاری توضیح داده شده است. 

این کتاب واقعا کتاب عالی است. ارزش چند بار خواندن را دارد. ترجمه ای که من مطالعه کردم، بهترین ترجمه این کتاب از نشر #سایه_سخن با مقدمه دکتر علی صاحبی است. این کتاب نگاه ما را به آسیب های روابط و عوارض آن تغییر می‌دهد و توانایی ما را در درک افراد و حتی خودمان اگر دچار شکست عشقی شده باشیم، ارتقا می‌دهد. به ما یاد می‌دهد به کسی که دچار شکست عشقی شده نگوییم، گور باباش، اصلا لیاقت تو رو نداشت، ولش کن و... برعکس شما می آموزید که فرد باید بداند دلیل شکستش چه بوده که دوباره دچار رابطه اشتباه دیگری نشود. یاد می‌گیرند، غرق شدن در کار راهکار ترمیم درون نیست.

این کتاب را به کسانی که دچار یک شکست عاطفی شده‌اند پیشنهاد کنید و به آن ها کمک کنید که بدانند چطور می‌توانند حالشان را بهتر کنند. بدانند که برخی اختلال های رفتاری شان نظیر فراموشی و ... طبیعی است و این عوارض تمایل های غیرارادی مغز است.

امیدوارم از معرفی این کتاب لذت برده باشید، البته برخی دوستان در صفحه قبلی من این معرفی کتاب را مشاهده کرده بودند، اما با توجه به اتفاقات چند ماه گذشته برای برخی اطرافیانم، لازم دیدم این کتاب را مجدد در این صفحه بارگذاری کنم.

 


روزگارتان سبز ☘️ و روابط تان در مسیر تعالی و عشق تان مانا💚

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۵۶
پرستو مرادی

#کیت_دی_کاملو می‌گوید: «هیچ‌‌وقت نمی‌توانی چیزی را که قرار است از دست بدهی، نگه داری!
فهمیدی ...؟
تو فقط قادر هستی چیزی را که داری ،
قبل از آن‌که از دستت برود ،
عاشقانه دوست داشته باشى ...!»

آری در حقیقت امر ما مالک چیزی نیستیم. این همه تقلا برای کسب ابزار آسایش، تنها آرامش را از ما گرفت و یادمان رفت فرصت دوست داشتن در گذر است.
آفتاب را دوست داشته باشیم. صدای جوی آب را بشنویم. رنگ در رنگ طبیعت را بنگریم و عاشقانه لبخند بزنیم.
مبادا زندگی در وسط تلاش ها یادمان برود.
حال دلتان عالی

 

 

 

 


پ. ن: عکس ها آرشیوی از سال ١٣٩٧ از مسیر روستاهای هرانده به خُمده است. واقع در فیروزکوه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۴۲
پرستو مرادی

 

در توصیف این کتاب، مترجم در پیشگفتار به صحبت‌های آقای محمدرضا شعبانعلی (@mrshabanali) اشاره می‌کند که گفته‌اند:  «#هوشمندی به تلاش دائمی کورکوانه نیست. گاهی هوشمندی به تشخیص لحظه مناسب قطع کردن تلاش است. در را اگر بکوبیم، دیر یا زود باز خواهد شد. اما دیوار را هر چه بکوبیم، در نخواهد شد»،

«بسیاری از سوانح #کوهنوردی، در مواردی روی می‌دهند که فرد کوهنورد، در تصمیم‌گیری بین ماندن و رفتن، بجای آنکه به آذوقه و مسیری که در پیش روی خود دارد توجه کند، به مسیری که طی کرده است توجه می کند.
گاهی اوقات، چیزی را که وجود دارد با چیزی را که بوده مقایسه می‌کنیم و فراموش می‌کنیم آن را با چیزی که می‌توانست باشد مقایسه کنیم...»

این کتاب سوال‌های خوبی را از ما می‌پرسد که بدانیم آیا واقعا مسیری که در پیش گرفته‌ایم درست است یا در تله جرات نکردن برای رها کردن دچار شده‌ایم. به شخصه در برهه‌ای هستم که بین برخی مسیرهای پیش رو با همین سوال ادامه دادن یا رها کردن مواجه شده ام و خرسندم که این کتاب در لیست خرید کتاب هایم بود.
سوال‌های راهنمای این کتاب، منحنی های #شیب، صخره و بن بستی که مطرح می‌کند، ما را در انتخاب رها کردن یا ماندن راهنمایی می‌کند.

چیزی شبیه توصیه استاد عزیزم دکتر مالک در سال ۱۳۹۲ که خواستم از مقطع کارشناسی ارشد انصراف بدهم، ایشان خلاف خیلی‌ها که #انصراف را چیز بدی می‌دانستند، اشاره کردند که اتفاقا به نقطه درستی رسیده ام و باید از #پل_شک زندگی خودم به خوبی عبور کنم.
فرصت‌های بی‌شمار زیادی را که نمی‌دیدم ایشان مقابل من قرار دادند. چقدر خوشحالم بابت آن چند دقیقه کوتاهی که از هزاران ساعت نصیحت برای من بهتر بود.
من در مقطع کارشناسی ارشد ماندم اما تاکتیک رفتاری خودم را در ادامه تحصیل تغییر دادم. شما هم در توصیه هایتان، آدم‌ها را در تله ترس از رها کردن قرار ندهید. هنر این است که فرد را به نقطه‌ای برسانیم که در #آرامش آینده را ببیند.

کتاب کم حجم است و در یک ساعت خوانده می‌شود. ناشر کتاب #نشر_آموخته است که آثار بسیار خوبی برای کسب و کار دارد. خواندن این کتاب را به همه و به ویژه به مدیران و والدین پیشنهاد می‌کنم.

شما هم از خاطرات خوب متوقف شدن‌های به موقع خود بگویید.

ارداتمند: پرستو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۳۹
پرستو مرادی

مهم نیست تنهایی و کسی در صعود قله‌ اهدافت کنار تو نیست. مهم این است که تو می‌خواهی شکوه و عظمت درونت را به شکوفایی برسانی.
چیزی شبیه این گل ظریف که به تنهایی در نوک قله روییده بود.
تو به خدا ایمان داشته باش، خدا تو را از میان سختی‌ها عبور می‌دهد.
به قول شاعر که از زبان خدا گفت : «گر بی منی با همه‌ای بی همه‌ای/ گر با منی بی همه‌ای با همه‌ای»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۳۷
پرستو مرادی


#فردریک_بکمن را اهل کتاب می‌شناسند، نویسنده‌ سوئدی که اثر معروفش «#مردی_به_نام_اوه» شناخته و حتی فیلم آن نیز ساخته شده‌است.

قلم این نویسنده‌ صمیمانه و در عین حال سرشار از نکات جالبی برای زندگی است. جالب است که در این اثر هم ردی از ایران دیده می‌شود. همسر شخصیت اول کتاب، متولد تهران است. اما از اصل‌ کتاب‌ غافل نشویم، کتاب ماجرای تمام توصیه‌های یک پدر برای پسرش است‌. توصیه‌هایی شامل نگاه به سختی هایی یک پدر برای فرزندش متحمل می‌شود، درک مقام مادر و شناخت مادر، نوع نگاه به زنان، توصیه های برای نقش برادر، نگرانی های والدین، عشق، غذا مورد علاقه، روز ورود به مدرسه، خرید کالا، انتخاب دوست، خدا و....

کتاب از این جهت که نویسنده به خوبی چالش‌های مرد بودن را نوشته است‌ برای همه خواندنی است. چالش های روزهای مجردی تا متاهلی و پدر شدن که حالا در قالب توصیه‌های بسیار زیبا و منظم به برای پسرش نوشته است.
این کتاب را واقعا توصیه میکنم والدین و به ویژه پدران به پسرهایشان هدیه بدهند. مناسب هدیه برای سن یک پسر نوجوان هست.
کتاب چارچوب‌های اخلاقی را دارد و والدین نگران محتوای کتاب نباشند. چندان هم طولانی نیست، ١۶۰ صفحه و کتاب سبکی است.

آقای تهرانی نیز به خوبی کتاب را ترجمه کرده و #نشر_کوله_پشتی آن را چاپ کرده است.
نشر کوله پشتی از ناشران خوب است. البته من در کتابفروشی دیدم که ناشران دیگر هم این کتاب را ترجمه کردند، اما بر حسب شناخت از نشر کوله پشتی و همچنین قیمت مناسب تر، ترجیح دادم کتاب این نشر را تهیه کنم.
کتابی کم حجم و خواندنی کتاب را وقتی دستم گرفتم. متوجه گذر زمان نشدم و بی وقفه مطالعه اش کردم. طنز کلام نویسنده بسیار جالب و گیراست.👌

به خانم‌ها هم پیشنهاد میکنم این کتاب را بخوانند که بدانند برخی حواس پرتی مردان زمان پدر شدن طبیعی است. 😅
این بار هم از قلم بکمن لذت بردم. امیدوارم شما هم لذت ببرید.
پ. ن: این کتاب را من به عنوان هدیه برای خواهرزاده‌ام گرفته بودم و گفتم قبل هدیه دادن، حتما خودم آن‌را مطالعه کنم و خوشحالم که مطالعه کردم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۳۶
پرستو مرادی